onsdag 12 november 2014

Pysselprat 2014 - Kalas

Här infogar jag en ny bloggrubrik. Pysselprat! Det är inte relaterat till kort, LO eller altrat utan mer allmänt pysselprat som inte går under privat prat.

I helgen höll jag i ett pysselkalas för  F-E-M-T-O-N (15!) 6-åringar och en 9-åring. Gillar utmaningar? Ja, jag är väl på gränsen till galen. Fast vet ni, det var helt underbart!

Jag föreslog lite olika idéer till födelsedagsbarnet (M.) och barnets mamma och M. nappade på att vika och dekorera askar. M. var beslutsorienterad och visste exakt vad hon ville ha - och inte ville ha. Det blev askar i blått, rosa och lila. Asken gjorde vi av cardstock i blått, rosa och lila. Locket gjorde vi i designark som gick i blått, rosa och lila.

Vi gjorde en ask som jag lärde mig en gång av Inkidos ägare typ 2008 eller 2009 när de var uppe och höll en kurs på Skapa Hobby som låg på Hornsgatan. Det var alltså evigheter sedan. Den är så fin och användbar. Det enda man behöver är faktiskt två papper; ett till själva asken och ett till locket. Så ser man till att de är kvadratiska; pappret till locket 0,5-0,7 mm större än pappret till själva asken. Asken går så snabbt att vika att du kan lägga ner tid på att dekorera den sedan.

Tillbaka till pysselkalaset: Det var förväntansfulla barn. Jag gjorde så att jag delade upp instruktionen i två delar, först gjorde vi asken. Alla började entusiastiskt att vika askarna. Snart kom det frågor och fler frågor och fler frågor och ännu fler frågor. Vilken tur att jag hade hjälp av födelsedagsbarnets föräldrar! En efter en blev de klara med asken och man riktigt såg hur stolta alla var över sina askar.
Därefter gjorde vi locket. Det blev lite knepigare då man fick en mall som man skulle anpassa till sitt papper. Återigen blev en efter en klara och de som blev klara före sina kompisar hjälpte till. Helt fantastiskt att se. Alla fick vänta in varandra så att vi började dekorera askarna samtidigt. Det var tyst och full koncentration.

Ibland när jag pratade så sänkte jag rösten så att jag nästan viskade. Då var det en flicka som frågade: Varför viskar du? Tänk om jag svarat: Det tipset fick jag av Inger på Öppna förskolan för att få en högljudd grupp att tystna. Inger sa många kloka saker!

Vet ni vad det bästa med att hålla en sådan här pysselträff är? Det är att se hur fokuserade barnen är på sin uppgift och hur stolta de blir när de löser den. Det är en sådan fantastisk känsla att se hur det lyser om dem när de visar upp sina mästerverk för oss vuxna!

M. och föräldrarna var nöjda med kalaset. Fast det var nog jag som tyckte det var roligast!

Nu fotograferade jag inget från detta kalas då det var en privat tillställning men här är några gamla askar som jag gjort:

http://skarviknina.blogspot.se/2010/04/ask-2010-christine.html

http://skarviknina.blogspot.se/2010/04/ask-2010-celine.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar