onsdag 26 mars 2014

Privat prat 2014 - nu längtar jag efter våren

Nu längtar jag efter våren. På riktigt. Hur många gånger har det egentligen varit vinter och vår i år? De växelverkar intensivt.

Jag har köpt potatis, två sorter. Tänker nog köpa en tredje. Vilken känsla att plocka potatis från ett eget land.

Har även köpt frön, jord och små krukor. Ska ge mig på det igen. Drömmen om egna plantor. Jag har flera gånger satt lite tomat- och gurkfrön. Resultat: antingen skrangliga långa plantor eller helt uttorkade. Så köper jag färdiga som jag sätter ut för tidigt. Ja, så brukar det bli.

Hallonplantorna? Ja, vad ska det bli av de i år? Kanske ska använda hönsgödsel ändå. Även om både grannarna och vi rynkar näsan i ett par veckor. Det kanske är värt en skrynklig näsa?

Jordgubbar är tacksamma. Vi fick många liter förra året. Barnen plockade även vita. När jag inte såg. Undrar hur vita råa jordgubbar smakar?

Blommor har vi gott om. I höstas satte jag massa vårlökar och de börjar poppa upp lite här och var. Vi har t o m hunnit skydda tulpanerna. Det står nu 8-2 till rådjuren. Skam att ge sig, eller hur? Första åren i huset såg jag allt bli nedtuggat till jordnivå. Det händer inte lika ofta längre.

Ja, vi får väl se vad det blir av årets trädgårdsdrömmar. Drömma får jag!






Vi har hunnit med årets första glass. Det var ett par veckor sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar